ПИК TV: Парламентът подхваща Закона за движението по пътищата (ОБНОВЕНА)
ПИК с нов канал в Телеграм
Последвайте ни в Google News Showcase
Прекратяване правомощията на член на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори във връзка с подадена молба от Радослав Йорданов като член на тази комисия е първа точка от проектопрограмата за работа на Народното събрание, публикувана на интернет страницата на институцията.
На второ гласуване се очаква депутатите да разгледат общ законопроект за изменение и допълнение на Закона за движението по пътищата. През април депутатите приеха на първо четене пет от шест законопроекта за изменения в Закона за движението по пътищата.
Една от ключовите промени е свързана с тол камерите, които след влизането в сила на законовите промени ще следят движението в аварийните ленти и ще могат да се налагат и наказания. Вчера вътрешният министър Даниел Митов, заедно с министъра на регионалното развитие Иван Иванов направиха проверка за предоставяните от тол управлението данни за нарушения при движение в аварийната лента. Проверката е част от първите тестове на синхронизираната система на тол управлението със системата на "Пътна полиция", заяви министър Митов.
На първо четене парламентът прие четири законопроекта за промени в Закона за пътищата. В проекта на дневен ред е включено второ гласуване на измененията.
В предложения дневен ред като първа точка за четвъртък е второто гласуване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за здравното осигуряване. На първо четене се очаква парламентът да обсъди и законопроекти за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър, както и промени в Закона за държавния бюджет на Република България за 2025 г. В предложения дневен ред за четвъртък е и първото четене на промените в Закона за Министерството на вътрешните работи.
Първо гласуване на законопроекти за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс е заложено като първа точка за петък.
Предвиден е и редовен парламентарен контрол.
В началото председателят Наталия Киселова направи проверка на кворума. В залата присъстват 162 народни представители, което позволи заседанието да започне.
Киселова прочете дневния ред, по който ще работят депутатите. Той бе подложен на гласуване и приет.
Разногласията в зала започнаха още с обсъждането на предложенията за седмичната програма. Отделни теми бяха подлагани на прегласуване. Йордан Цонев от ДПС-Ново начало мотивира своето предложение за прегласуване с тезата, че депутатският имунитет е функционален, а всичко останало убеждава българските граждани, че "ние правим закони, които не мажат за нас, а важат за тях". "Няма нужда тука да се пазим от българското правосъдие. Прегласуване!", отсече Цонев.
След прочитането на предварително заявените изявления от парламентарни групи, депутатите преминаха към т.1 от дневния ред - Решение за прекратяване правомощията на член на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори. Предложението бе гласувано и прието.
Депутатите освободиха Радослав Йорданов като член на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори.
Решението бе взето със 104 гласа „за“, 33 – „против“ и 19 – „въздържал се“.
Народното събрание взе решението във връзка с постъпила от Йорданов молба за освобождаване по лични причини.
Народните избраници преминаха към т.2 - ЗИД на Закона за движението по пътищата – второ гласуване. Проектозаконът бе представен от Кирил Добрев.
Залата приветства с аплодисменти шампионките ни по волейбол, дошли на посещение в парламента. Киселова даде половинчасова почивка, за да може депутатите да се срещнат с момичетата.
След почивката продължи четенето на промените в ЗИД на Закона за движението по пътищата – второ гласуване.
Докладът бе подложен на почти 3-часово четене. Депутатите, останали в пленарна зала, търпеливо изслушаха прочетеното.
Последваха дебати по предложените промени. Последва гласуване и предложенията бяха приети.
Максимално допустимата скорост за движение на автомобили по магистралите остава 140 км/ч., а на скоростен път – 120 км/ ч., реши парламентът. Промяната в Закона за движение по пътищата беше приета на второ четене със 165 гласа „за“, 1 „против“ и 3 „въздържал се“.
На първо четене депутатите гласуваха максималната скорост на автомагистралите да бъде намалена на 130 км/ч., а на скоростен път – да бъде 110 км/ч., но на второ четене се отказаха от тези промени.
Забраната водачът на превозното средство да превишава тези стойности на скоростта ще се прилага и за средната скорост в определен участък от пътя, записаха още в закона депутатите.
От „Възраждане“ изразиха притеснения относно въвеждането на измерване на средна скорост в определени участъци. Според Ангел Георгиев ("Възраждане") средната скорост е "машина за глоби и за постъпления, които после не е ясно къде и как ще бъдат харчени".
Лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов коментира, че вчера си е направил един експеримент на пътя от Варна за София, спазвал абсолютно всички ограничения и пристигнал за 8 часа и 12 минути. Варна – София за 8 часа с 55 км/ч., това ли искате, попита той.
Калин Стоянов ("ДПС-Ново начало") обясни, че средната скорост ще бъде мерена на отсечка, където скоростта е постоянна. Отсечките, по думите му, където ще се мери средна скорост, ще бъдат между 50 и 60.
Според определението, предложено с измененията в закона, "средна скорост” е скоростта, с която пътно превозно средство изминава за определено време определен участък от пътя, установена с автоматизирано техническо средство или чрез система за секционен контрол на средната скорост. Предвижда се тази система за контрол да използва камери, монтирани в началото и края на участъка.
Лицата, които стопанисват пътищата, при възникване на пътнотранспортно произшествие своевременно почистват пътното платно и в едномесечен срок заменят с нови повредените пътни знаци, пътни светофари и предпазни съоръжения и възстановяват пътната маркировка, приеха депутатите.
Пътни знаци, пътни светофари, маркировка и други пътни принадлежности, чието поставяне е било наложено поради временна промяна в организацията на движението или въвеждане на временни ограничения или забрани, трябва да бъдат демонтирани от стопанина на пътя, съответно от ръководителите, отговарящи за изпълнението на ремонтните дейности, веднага след като отпадне необходимостта от тях.
Водачът на електрическа тротинетка вече е длъжен да има валидна застраховка „Гражданска отговорност“ и превозното средство да е регистрирано, решиха депутатите.
Вече е забранено електрическите тротинетки да се движат в тъмната част на денонощието. Досега това се позволяваше, но водачът беше длъжен да ползва светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан.
Водачът на индивидуално електрическо превозно средство е длъжен да се движи по велосипедната инфраструктура, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение; да се движи с изправно индивидуално електрическо превозно средство, което развива максимална скорост до 25 км/ч. и да ползва защитна каска.
Досега каската беше задължителна за лица под 18-годишна възраст. При пресичане на платното за движение на пешеходна пътека, водачът ще трябва да слезе от тротинетката и да пресече на собствен ход.
На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено да превозва други лица и да използва мобилен телефон. Забранява му се да води животни и да паркира превозното средство в паркове, градини, площади, детски и спортни площадки, зелени площи, тротоари, както и на входовете към метростанции или сгради, спирки на наземния транспорт, пътеки за преминаване и пред рампи за достъп на хора с увреждания, освен на определените за това места.
Минималната възраст на водача за управление на електрическа тротинетка вече е шестнадесет години. Досега за лица над 14-годишна възраст се позволяваше да се движат с електрически тротинетки само по велосипедни алеи.
С наредба на общинския съвет ще се определят и условията и редът за регистрация на електрически тротинетки. Общинският съвет може да определи и по-ниски максимално допустими скорости от определените в закона и допълнителни ограничения за използване на индивидуални електрически превозни средства.
Парламентът отхвърли предложението изискванията за поставяне на стикери на предното стъкло на автомобила да се въвеждат само със закон. Предложението за отпадане на въпросната разпоредба е на народния Андрей Рунчев и група народни представители от ГЕРБ-СДС и бе гласувано със 113 гласа „за" 23 - "против" и 54 - "въздържал се".
Народният представител Мартин Димитров от "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) поиска прегласуване, като обясни, че с премахването на въпросната разпоредба се отменя по същество много разумно предложение на Министерство на транспорта, а именно – изискванията за поставяне на стикери да могат да се определят само със закон, а не с поднормативни актове, както е сега. Той посочи, че Комисията по транспорт е подкрепила това принципно и правилно предложение на Министерство на транспорта на първо четене. Правим дигитализация, въведохме електронната винетка. Стига вече с тези хартиени стикери, настоя Мартин Димитров и апелира да бъде отхвърлено предложението на народния представител Андрей Рунчев.
След прегласуването обаче то отново бе подкрепено. На първо четене в комисия депутатите гласуваха отпадане на стикерите от предното стъкло, възможност за електронна регистрация на автомобил, напомняне за изтичащи документи, подобряване на режима на електронните фишове.
В 20 ч. се оказа, че залата няма кворум и заседанието беше закрито.


